Till största delen på resande fot igen

Tänk vad tiden rusar när dagarna är fyllda med mycket, det är redan fredag igen och nu är det ett tag sen jag hade en stund över för bloggen. Så är det ibland, som ni vet, så trots att jag tycker om att skriva så finns emellanåt inte tiden riktigt.

Idag varierar jag mitt jobb med kontorsarbete och sen väntar en poddinspelning på eftermiddagen. För min del är det premiär med podd, även om jag tänker att det påminner en del om radiointervjuer, och såna har det ju genom åren blivit några stycken. Ska bli kul hur som helst!

Sen senast vi sågs här på bloggen så har jag varit till största delen på resande fot, och efter förra uppdateringen då jag kommit tillbaka från Östersund så väntade uppdrag i Lissabon, Portugal.

Där deltog jag på EPP Women som representant för Moderatkvinnorna Sverige, och det är alltid så roligt och intressant att träffa kvinnliga vänner från våra systerpartier i Europa. Konferensen var mycket bra och framför allt de samtal med vänner från många länder som vi fick till, särskilt från Albanien, Ukraina och Belarus. Vi har en hel del att lära från varandra och utöver överläggningarna som hade tema “A Green and Digital Future” så talade vi en hel del om förutsättningarna och villkoren för jämställdhet och jobb. Tillgången till barnomsorg var det som de flesta var väldigt intresserade av när jag talade om förutsättningarna i Sverige.

Innan konferensen inleddes så blev det en tidig frukost för mig så jag skulle hinna med en morgonpromenad när solen gick upp. Och som ni ser så var det ljuvligt skönt att känna solen värma tidigt på morgonen en fredag i oktober!

Det blommade fortfarande en del trots att hösten börjat även på så sydliga breddgrader, och det var roligt att hinna se en liten del av Lissabon och Portugal innan det var dags att packa handbagaget för att resa hem igen.

Väl hemma igen så väntade ett par fullmatade dagar med både förberedelser, inläsning och möten. Jag ledde rapportörsmötet för EFNS (Europaforum norra Sverige) och där diskuterade vi många aktuella frågor på EU-nivå som har direkt påverkan på Sverige i allmänhet och norra Sverige i synnerhet. Det handlade bland annat om EU:s förslag om klimatpaketet Fit for 55 %, det kommande kravet på nollutsläpp från personbilar, revideringen av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), EU:s arktiska politik, datalagring och digitalisering, och några andra praktiska ting. Fullmatat alltså 🙂 .

Sen var det äntligen dags! Det som vi hoppades på att kunna genomföra gick som vi ville! Anders ville så gärna fira sin 50-årsdag i Berlin och det var ju länge osäkert om det skulle gå på grund av pandemin, men det gick och vi hade en superfin resa tillsammans. Den första på mer än 20 månader faktiskt, ja utomlands alltså. I Sverige har vi ju kunnat resa med bilen på somrarna så det är ju också bra.

Detta var tredje gången som vi besökte Berlin och vi passade på att besöka många museer och historiska platser som vi inte hunnit med vid de tidigare besöken. Som i de flesta storstäder så finns det ju mycket att se, lära och upptäcka. På bilden här ovan så stannade vi till för en lunch i solen, konstverket heter Tre flickor och en pojke.

Tänk ändå att kunna sitta i kortärmat på uteservering i Berlin i oktober!

På lördagsmorgonen var vi uppe tidigt för en motionsrunda i Tiergarten, och ni ser ju själva vilket härligt väder det var! Även om temperaturen var ungefär som hemma och luften lite höstkrispig på morgonen så var det så skönt.

Som en tavla i naturen!

Jag är ju månne lite nördigt intresserad av att kunna besöka olika länders riksdagar när det går, och nu efter valet i Tyskland hade det varit extra intressant. Dock så gick det inte denna gång att få en rundtur på grund av starkt begränsade platser, så det får bli nästa tillfälle. Vi kunde däremot äta en härlig frukost högst uppe på riksdagen och se Berlin från riksdagstaket, det var också häftigt.

Det var full fart i förberedelserna runt riksdagen och mängder med säkerhetsåtgärder, men vi kunde ändå se riksdagshuset i kvällsbelysning och det var vackert. En mycket lyckad resa med långa promenader varje dag eftersom vi gick till alla sevärdheter runt om i Berlin. Så nytta med nöje även där!

När vi landade hemma i Umeå igen hann vi packa upp väskan och kolla posten innan det var dags att cykla iväg till det första fysiska gruppmötet för Umeås moderata kommunfullmäktigegrupp. Så när vi var hemma igen runt klockan 21 så hägrade sängen ska jag erkänna. Tisdagen ägnade jag mig åt Europafrågor igen, då deltog jag som talare på ett event under European Week for Regions and Cities, och på kvällen representerade jag Region Västerbotten då en delegation från Österbotten i Finland besökte Umeå. Så trevligt att träffa våra finska vänner!

Mitt fokus flyttades sen från den europeiska till den regionala nivån, för hela onsdagen var vikt för beredningen för regional utveckling, Regionala Utvecklingsnämnden och däremellan gruppmöte. Cykeln var bra att ha för att snabbt kunna ta sig hem för att packa en liten ryggsäck och sen flyga till Stockholm för det första fysiska mötet med SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Igår kväll när vi landade hemma igen så var det så skönt att dra på sig mjukisbyxor och tofflorna för att sjunka ner i fåtöljen med stickningen en stund innan John Blund. Borta bra men hemma bäst!

Nu är det dags för lite lunch innan resten av dagen ska hinnas med, men sen ser jag fram emot en lugn helg hemma med maken. Kanske lite badminton också, vem vet 😉 .